Hoe kun je optimaal profiteren van een tweedehands auto van de zaak?

Bijtelling privégebruik auto van de zaak

Er zijn overgangsregelingen voor bestaande auto’s. Daarmee wil de overheid voorkomen dat voor dezelfde auto van het ene op het andere jaar opeens een hogere bijtelling geldt. Dat geldt ook als de auto van eigenaar en zowel berijder wisselt. Uitgangspunt voor de bijtelling is het percentage dat geldt op het moment dat de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Dit percentage geldt dan voor een periode van vijf jaar. Ook als de auto na bijvoorbeeld drie jaar wordt verkocht.

Overgangsregelingen

Auto’s met 14 of 20% bijtelling die vóór 1 juli 2012 voor het eerst op naam zijn gesteld, houden echter het bijtellingspercentage dat op 30 juni 2012 gold. Alleen als de auto een andere eigenaar én berijder krijgt, wijzigt het percentage per 1 juli 2017. Auto’s met een CO2 -uitstoot van maximaal 50 gr./km (elektrische en hybride auto’s) die voor 1 januari 2012 voor het eerst op naam zijn gesteld, houden tot 2017 een bijtelling van 0%. Zijn deze auto’s in 2012 of 2013 voor het eerst op naam gesteld, dan geldt vanaf die datum vijf jaar lang een bijtelling van 0%. Bij de eerste op naam stelling in 2014 of 2015 geldt vijf jaar lang een bijtelling van 7%. Alleen voor auto’s zonder uitstoot, geldt dan een bijtelling van 4%.

Inruilen is niet voordelig

Een werknemer de auto van zijn voorganger ter beschikking stellen is aantrekkelijk, omdat het inruilen van de auto met een lage bijtelling slecht is voor de portemonnee. Het is vooral voordelig als het gaat om een auto die vóór 30 juni 2012 voor het eerst op naam is gesteld. Dit geldt ook voor je eigen auto. De besparing van de kosten loop al snel op tot duizenden euro’s.

Bijtelling tweedehandsje is laag!

Het kan voordelig zijn om een gebruikte auto met lage bijtelling aan te schaffen, als deze nieuw, op grond van de huidige normen, een hogere bijtelling zou krijgen. De bijtelling geldt voor een periode van vijf jaar. Dat staat los van de vraag hoeveel op dit moment de bijtelling zou bedragen. Koop je bijvoorbeeld een hybride auto van twee jaar oud (stel een Opel Ampera, cataloguswaarde € 40.000,-), dan blijft voor jou nog drie jaar de 0%-bijtelling van kracht. Voor eenzelfde nieuwe auto geldt nu een bijtelling van 7%.

 

bijtelling

tarief (52%)

over 3 jaar

Nieuw

€ 2.800,-

€ 1.456,-

€ 4.368,-

Gebruikt

€ 0,-

€ 0,-

€ 0,-

Dit geldt ook voor 14 en 20% auto’s die door de aangescherpte CO2 -eisen een hogere bijtelling hebben gekregen. Ook als je in je huidige auto met 0%-bijtelling nog drie jaar langer doorrijdt. Wil je weten wat voor jou van toepassing is? Stuur ons een mail info@oamkb.nl