Klanten in termijnen laten betalen, hoe pak ik dat aan?" Lastig om in crisistijd klanten warm te maken voor uw product of dienst? Een betalingsregeling kan een manier zijn om uw omzet veilig te stellen. Waar moet u aan denken als u klanten de mogelijkhei

Lastig om in crisistijd klanten warm te maken voor uw product of dienst? Een betalingsregeling kan een manier zijn om uw omzet veilig te stellen. Waar moet u aan denken als u klanten de mogelijkheid wilt bieden om in termijnen te betalen?

Deze vraag werd aan De Zaak Advies voorgelegd:
"Ik heb een tatoeageshop. De grotere tatoeages, waarmee bedragen van duizenden euro's gemoeid zijn, zijn natuurlijk een luxe. Niet iets waar je je laatste geld aan uitgeeft in tijden van crisis."

"Ik denk meer klanten te kunnen winnen door voor deze tatoeages een betalingsregeling te treffen. Klanten kunnen dan nadat een tatoeage klaar is, nog een aantal termijnen voldoen. Wat moet ik doen om dit op een goede manier te regelen?"


Antwoord van Niek Idema, adviseur bij De Zaak Advies
"Slim om op deze manier te proberen nieuwe klanten te werven. Koop op afbetaling is een bekend fenomeen, en in de wet strak geregeld, maar hier gaat het niet om de koop van een product maar om dienstverlening. Meestal komt een betalingsregeling pas in beeld als een klant al iets heeft gekocht en later blijkt dat hij niet kan betalen. Hier komt gespreide betaling voor een geleverde dienst op een positieve manier in beeld, nog voordat er sprake is van een klantrelatie. Goed bedacht."

Dit moet u allemaal regelen
"Het is van groot belang om goede afspraken te maken met klanten die gespreid willen betalen. Schakel een jurist op het gebied van verbintenissenrecht in om een standaardcontract op te stellen. Daarin moet staan wat de hoofdsom is die de klant moet betalen, het aantal betalingstermijnen, inclusief rente, het tijdstip van betalen van de afzonderlijke termijnen en de hoogte en berekening van de rente. Leg ook vast dat de hele betalingsregeling komt te vervallen als er te laat of helemaal niet betaald wordt."

"Gezien de hoge prijzen van de tatoeages is het misschien slim om de klant om een borg te vragen, bijvoorbeeld een duur horloge of kostbaar sieraad. Er kan rente worden berekend omdat er in feite krediet wordt verstrekt aan de klant. Vraag niet te veel rente, want dat kan klanten afschrikken en dan de schiet de regeling zijn doel voorbij. De wettelijke rente voor consumenten bedraagt nu 4% op jaarbasis, blijf daar in elk geval onder."

"Het is nog een optie om de klant de mogelijkheid te bieden eerder af te betalen met rentevoordeel als beloning. Dit moet dan ook in het contract komen te staan."  

Auteur: De Zaak - Edwin Bouwman