MKB: 11 tips om je klanten te behouden

Je hebt als MKB-er altijd wel groei als je geen klanten verliest, want nieuwe klanten komen wel ‘per ongeluk’ binnen. Je voordeur altijd wijd open zetten is dus van belang. Letterlijk en figuurlijk. De achterdeur moet je daarentegen stevig dichtspijkeren zodat geen klant kan ontsnappen. Ook dit is zeer belangrijk want iets verkopen aan bestaande klanten is veel goedkoper dan het binnenhalen van. Sta natuurlijk wel open voor het binnenhalen van klanten.

Doe eens wat extra’s voor je klant

Zo kweek je trouwe klanten. Doe ook eens iets dat niet direct winst oplevert. Een goed advies is wel het minste dat een klant verwacht. Lever eens een dienst zonder daarvoor een tegenprestatie te verwachten.

Ik zat met een probleem met mijn mobiele telefoon. Toen ik in de telefoonshop was om een telefoonkaart te kopen heeft de verkoper uitgezocht wat het probleem was, ook nog even naar de fabrikant gebeld en het probleem ter plaatse hersteld. Op mijn vraag wat de kosten waren lachte hij en zei: Als je de volgende keer weer een nieuwe telefoon nodig hebt denk dan aan mij.

Persoonlijke aandacht zorgt voor loyaliteit. Het doet jou toch ook goed wanneer je als klant zijnde met je voornaam wordt aangesproken?

Met jou is het makkelijk zakendoen. Je hebt vast ook zo’n hekel eraan wanneer iemand tegen je zegt “daar ga ik niet over” en het heel simpel op te lossen is. Wat je graag hoort is: “Ik denk dat…u daarmee wel kan helpen. Ik zoek ze voor u op.

Vraag regelmatig de mening van je klant. Ook dit wordt gewaardeerd door je klant. Desnoods kun je een kleine enquête doen.

Laat dan ook zien dat zijn/haar mening invloed heeft. Voer goede ideeën uit zo’n enquête uit en laat je klant dat ook merken.

Geef je klant het gevoel dat hij/zij de beste klant is. Op het moment dat je met je klant bezig bent, persoonlijk of per telefoon, is die klant het belangrijkst ook al zegt je gevoel van niet. Wanneer jij je klant het gevoel kan geven dat hij/zij de beste klant is heb je de kans dat die klant dat ook gaat worden.

Laat nooit merken dat je betere klanten hebt. Bij doorvoering van de vorige tip is deze niet meer nodig.

Bied producten aan die overeenkomen met de behoefte van je klant. Verkoop wat je klant nodig heeft, niet wat de klant vraagt. Hierdoor geef je je klant weer een persoonlijke benadering. Hoe? Gewoon vragen waarvoor de aankoop bedoeld is.

Houd regelmatig contact. Ga als MKB op het internet. Waarom geen weblog of nieuwsbrief? Mogelijkheden te over.

Toon interesse voor persoonlijke zaken. Kom weer terug op datgene dat je klant heeft verteld bij de volgende ontmoeting.

Bedank de klant. Je klant geeft jou inkomen, dan is dit wel het makkelijkst wat je kunt doen. Het is toch niet teveel gevraagd om even te bedanken?