MKB gek op internet advertenties

zakenvrouw hotelUit onderzoek van Nielsen Media naar de netto mediabestedingen in 2009, blijkt dat internet als medium voor advertenties enorm gegroeid is.

 

Het afgelopen jaar werden er voor het eerst meer advertentie-euro’s besteed aan internet dan aan televisie en dagbladen. Het midden- en kleinbedrijf speelt hier een grote rol in.

 Cijfers

In totaal werd er vorig jaar 815 miljoen euro aan internetadvertenties uitgegeven. In 2008 was dat nog 801 miljoen euro. Het bestedingsaandeel van internet is daarmee gegroeid naar 16,6 procent ten opzichte van 14,3 procent in 2008. Dagbladen en televisie verwierven een bestedingsaandeel van respectievelijk 12,5 procent en 15,9 procent.

 MKB

De opleving van internet als advertentiemedium is, volgens Bert Niewold commercieel directeur van Nielsen Media, een trend die al jaren groeit. De cijfers zijn echter vertekend. De groei van advertenties op internet heeft grotendeels te maken met de opkomst van het midden- en kleinbedrijf dat gestopt is met het adverteren via andere media en dus zijn toevlucht heeft gezocht op internet. Niewold: “De totale mediabesteding op internet is dus een optelsom van de bestedingen van vooral veel kleine bedrijfjes.”

 Online mediabudget groeit

Adverteren op internet wordt, volgens Helen Faasse directeur van de Bond van Adverteerders (BVA), ook voor grote bedrijven steeds belangrijker. ‘Bedrijven hebben eerst de kat uit de boom gekeken maar raken overtuigd van het bereik op internet.’ Naar verwachting zal het online mediabudget over vijf jaar 24 procent van het totale mediabudget bedragen. In 2010 zal het online mediabudget nog 15 procent bedragen.

 Bron: FD