Vier tips voor het verkoopgesprek

1. Wees representatief
U verkoopt eerst uzelf en dan pas uw product. Zorg dat u goed bent gekleed en er verzorgd uitziet. Bij twijfel kunt u beter overdressed zijn dan underdressed. Of nog beter: equally dressed, helemaal afgestemd op uw doelgroep.

2. Oprechte belangstelling
Oprechte belangstelling is heel belangrijk. Als u een gesprek van een uur heeft waarvan de klant drie kwartier aan het woord is geweest over zijn bedrijf, is het gesprek geslaagd.

3. Wees enthousiast
Reageer en praat geestdriftig over wat u wilt doen voor uw klant. Laat merken dat u zin hebt in de opdracht en praat erover in de tegenwoordige tijd, alsof u die al aan het doen bent. Zeg niet: ‘Ik zou het zo en zo doen’, maar ‘Dan doe ik dat en dat’. Zo visualiseert de klant dat u de opdracht heeft en uitvoert. Als u enthousiast bent, komt u niet verwaand over.

4. Wees overtuigd van uzelf
Maak een zelfverzekerde indruk door woorden als ‘eigenlijk’ en ‘misschien’, die twijfel uitdrukken, te vermijden. Ga rechtop zitten, in een symmetrische houding. Zo straalt u zelfvertrouwen uit en toont u respect. Later, als u zich op uw gemak voelt, kunt u wat schuiner gaan zitten en uw hoofd schuin houden. U zult merken dat het contact dan ook ontspannen verloopt.

Bron: Managementsite