Zo kunt u een werknemer met schulden helpen

De dreun die mensen in het verleden is uitgedeeld, komt nu aan. Het vet is van de botten. De combinatie van hoge financiering en de gevolgen van de crisis, zoals ontslag of werktijdverkorting, maakt dat medewerkers niet meer uit hun financiële situatie komen.

Het is te makkelijk om te stellen dat men 'dan maar niet zoveel had moeten lenen'. Immers, ik denk dat niemand kon voorzien wat er nu gebeurt. Toen ik en mijn man in 1996 onze eerste woning wilden kopen en een hypotheek zochten, werd ons ook voorgehouden dat wij wel NLG 450.000,-- konden lenen.

Niemand keek op van zo'n bedrag; het ging ons allen goed. En de toekomst lag zonnig voor ons. Lonen, waarde van de woningen en effectendepots stegen ieder jaar, dus wat kon ons gebeuren.

Wij hebben het aanbod niet aangenomen - de maandlast paste niet in onze financiële planning/budget. Wij zijn voor een lager bedrag en een andere woning gegaan. Maar ik veroordeel iemand die het aanbod wel aangenomen zou hebben niet. Met de wijsheid achteraf kan je snel oordelen. Bovendien is niemand geholpen met mijn oordeel of het oordeel van iemand anders.

Medewerkers hebben begeleiding nodig
Medewerkers met financiële problemen willen echt hulp. Zij weten niet waar te beginnen als het water hen tot de lippen staat. In tegenstelling tot mensen die bekend zijn bij instanties die uitkeringen verstrekken, hebben zijn geen begeleiding in het doorspitten van sociale mogelijkheden en wetten.

Toch hebben ook medewerkers hulp en begeleiding nodig. Nee, geen krediet of voorschot, maar inzicht in de situatie, een stappenplan dat naar een oplossing kan leiden en een luisterend oor. Want dat de medewerker zijn probleem moet oplossen, is een feit.

Maar alleen is maar alleen en we benne op de wereld om mekaar te hellepe nie waar?

Dit kunt u als werkgever doen?

    Maakt het probleem bedrijfsbreed bespreekbaar door duidelijk beleid te voeren rondom financiële problemen op de werkvloer.
    Zet het structureel op de agenda van een P&O overleg.  
    Een goed gesprek met een medewerker doet wonderen!  
    Zorg dat u weet waar goede hulp gevonden kan worden.  

Preventie is een uitgelezen middel om ervoor te zorgen dat de hulpvraag eerder boven tafel komt.

Via het Nibud kunt u een gratis artikel downloaden dat u in een personeelskrant kunt zetten. Er zijn medewerkers die echt begeleiding nodig hebben. Immers, gemiddeld duurt het 5 jaar voor iemand om hulp vraagt.

En daar wordt de situatie niet beter van. Wanneer dit aan de orde is, dan doet u er goed aan uw medewerker door te sturen naar een instantie die uw medewerker kan begeleiden. Zo kan u doen waar u goed in bent: ondernemen.

Bron: De Zaak

Tags: Schuld, werknemer, sanering, shv, schuldhulpverlening, ondernemer, mkb, werkgever